Op dinsdag was mijn mentor jarig, aangezien ze hier verlof krijgen op hun verjaardag vierden we deze op maandag. Het begon met het ochtendritueel, we hielden een gezamenlijke morgenwijding met alle kinderen van de school. Hier werd juf Tanja ook in de belangstelling gezet. De kinderen zongen liedjes voor haar en ze werd gezegend door de schooljuffen en de kinderen. Een hele andere ervaring dan in België. De klas werd versierd met ballonen en juf Tanja trakteerde haar kleuters en ons op wieltjes. Dit is een krokant koekje dat smaakt naar oliebollen (lekkeeeeer). Alle leerkrachten en wij dus ook kregen ook nog lekkere bami en nasi mee naar huis. Het is hier de traditie om de andere leerkrachten te trakteren op een maaltijd wanneer je jarig bent.

Op dinsdag stond ik alleen voor de klas, dit was een hele leuke en uitdagende ervaring. Ik ken de kleuters ondertussen al goed, maar ze probeerden mij toch nog uit te dagen. Ik moest ook de ochtendwijding leiden, iets wat ik in het begin een beetje moeilijk vond omdat ik niet zo kan preken zoals de leerkrachten hier. Ik vroeg de kleuters om mij te helpen en zo ontstond er een mooie ochtendwijding. Het voelde goed om een keer les te geven zonder extra ogen (ook al is juf Tanja echt heel leuk). Ook op woensdag was juf Tanja afwezig, toen stond ik weer alleen. Ik ging al spelend leren aan de slag met de kleuters en merkte ook echt aan hun enthousiasme dat dit iets was wat hen kon bekoren. Ze genoten van het zoeken naar letters en cijfers, liedjes over letters en raadsels oplossen. Iets wat ze normaal minder gewoon zijn. Ik vertelde ook aan juf Tanja wat ik allemaal had gedaan met hen en ze was zeer enthousiast.
Op dinsdagnamiddag kwam er een ouder naar mij en vroeg of ik juf Sam was. Ze vertelde mij dat haar zoon thuis veel verteld over mij en wat ik hem leerde. Ik vond dit een heel erg mooi compliment.
Op donderdag was het sproeidag op school. Dit is een soort van feestdag omdat onze school niet meeviert met Holi Phagwa. Wij mochten het spelaanbod van die dag voorzien, het moesten een soort van waterspelletjes zijn. We kozen ervoor om de sproeidag klas overschrijdend te laten zijn. We makten twee groepen, de oudste en de jongste kleuters. We voorzagen een uitgebreid aanbod. De oudste kleuters zouden starten met hoekenwerk, iets wat voor hen echt nieuw is. We lieten hen ook vooral experimenteren, dit is ook een element dat hier vaak vergeten wordt.
HOEK 1= Experimenteren met waterparels en lepels
HOEK 2= Het servies van in de keukenhoek wassen met water en zeep
HOEK 3= Schilderen met water op de speelplaats
HOEK 4= Experimenteren met water en zand.
De jongste kleuters starten met algemene waterspelletjes onder begeleiding. Bv: parcours met bekers, tik tak boem, wolfje wolfje hoe laat is het, flessenrace,...
Daarna wisselden de kleuters van groep en gingen de jongste kleuters aan de slag met hoekenwerk en omgekeerd.
Het was echt een feestelijke dag!
Tot snel!
Vele groeten, kussen en knuffels
Sam
Reacties
Een reactie posten