Feest op school!

We starten de week meteen met feest voor de verjaardag van juf Tanja. Ze brengt “Wieletjes” mee een soort wafeltje dat smaakt naar oliebol. Daarnaast trakteert ze ook alle leerkrachten op een portie bami en nasi met kip. 

Ook startte we deze week met een nieuw thema: thema wonen. We gingen al eens naar een dievenijzer kijken, deze zie je hier vaak. Het is een ijzer voor je raam of deur, het beschermt je tegen inbraak. Bij het vrij spelen met blokken, gaf ik de kinderen de impuls om een huis te bouwen. Ze gaan er meteen mee aan de slag. Je merkt dat ze blij zijn om eens een gerichte bouwopdrzacht te krijgen.De klas is mooi versierd en het poppenhuis wordt in de kijker gezet. 

De kinderen hebben een heen en weer schriftje op school. Dit wordt niet vaak mee gegeven, enkel wanneer er een speciale aankondiging is. Deze week is er bijvoorbeeld een sproeidag. De kinderen die 25 SRD meebrengen. Krijgen de mogelijkheid om roti te eten en soft te drinken. De sproeidag is er op donderdag. Vrijdag hebben de kinderen vrijaf door het Hindoestaanse Phagwa feest.

Normaal gezien vertrekken we zondag een week naar Brokopondo. We wachten nog even vol vrees af. We horen van onze mentoren dat het binnenland overstroomt is en dat enkele dorpen geëvacueerd zijn. Er worden leerkrachten van het binnenland ingezet op scholen in de stad. 

Dinsdag is mijn mentor terug ziek op school vertrokken. Ik ben blij dat ik niet in een andere klas gezet word. Ik mag juf zijn in de klas. Het voelt al veel beter aan. Je merkt dat de kinderen gewend geraakt zijn aan mij als juf. Aan het einde van de dag vind ik een boekje in de klas dat mooi aansluit bij het thema. Jammer dat er zo weinig prentenboeken worden gelezen. 

Ik vind het opvallend hoe de kinderen hier expliciet moeten leren. Ze krijgen iets te horen en door het zelf te herhalen moeten ze het leren. Ik probeer de kinderen ook impliciet te laten leren. Woensdag liep er een  leguaan op de speelplaats. Ik maakte de verwijzing naar een eerder verteld verhaal over een groententuin waar de leguaan groenten uit at. Volgens mij gaan kinderen zo veel beter onthouden.µ


 

De waterspelletjes werden door ons georganiseerd. We besluiten om de kinderen in twee groepen te verdelen. Het eerste deel speelt waterspelletjes zoals: tik tak boem, bekerparcours, wolfje wolfje hoe laat is het,... Het tweede deel experimenteert ondertussen in waterbakjes. De kinderen zijn heel enthousiast en ook de mentoren gaven veel complimenten!

Tot snel :)


Reacties

Populaire posts van deze blog

BROKOPONDO, WAT EEN BELEVENIS! -Sam

Een blij ei, Pasen komt er aan! -Sam