Een week stage in BROKOPONDO -Lore
Zondag namiddag vertrekken we met een busje naar Brokopondo. We stoppen onderweg even voor een foto. Wanneer we aankomen krijgen we een korte uitleg en rondleiding in het guest house. Ik slaap met Sam op een kamer. We kunnen onze zakken met kleding en eten en drinken beginnen uitladen. Alhoewel we geen opbergruimte hebben, delen we onze kamer toch in in een keuken, de badkamer en de kast haha! We krijgen bami, kousenband en kip als avond eten lekker! We sluiten de avond af met nog enkele spelletjes en kruipen dan in ons bed.
Na een woelige nacht, vertrekken we naar onze stageschool die zich aan de overkant van de straat bevindt. We volgen de vlaggenparade mee en maken kennis met het volkslied van Suriname en met de leerkrachten en de kinderen. Daarna kiezen we per duo een klas. Sam en ik komen in leerjaar 1 terecht bij juf Makambi. Ze leren er over thema planten. Meteen gaan we aan de slag met taal, we leren de kinderen de klank oo. We maken eerst de oefening aan bord. Daarna gaan de kinderen zelfstandig in hun werkschriftje aan de slag. De kinderen moeten de oo omcirkelen in een woord. Sam en ik krijgen ook ruimte om iets naar keuze te doen. We spelen twee spelen: bloemen wiegen en bloemetje, majaboom. De kinderen zijn zeer enthousiast. We merken wel dat er kinderen zijn die het Nederlands niet als thuistaal hebben. De mentor staat ons bij en vertaalt voor enkele kleuters. Mooi hoe de thuistaal ingezet wordt! Onze eerste indruk is dat ondanks de grotere klassen, de kinderen hier rustiger zijn en meer structuur hebben/krijgen. Ze lijken ook beter de leerstof te onthouden. De leerkrachten willen echt dat de kinderen de leerstof begrepen hebben.
Al iets beter geslapen, vertrekken we weer voor een nieuwe dag op school. Vandaag vertelden we een verhaal en deden we werkjes. Ik merk dat we vaak ingezet worden om tijd op te vullen. Dagen duren best lang zo.. maar onze creativiteit en fantasie worden wel op de proef gesteld!! Onze mentor toonde een foto van haar zoons voet. Hij is uit de zetel gevallen. We zagen een opgezwollen voet en ze vertelde dat hij er niet op kan stappen. Ze gaat na school naar de dokter met hem.
Na school krijgen we frietjes, ei en sla. Er is niet genoeg voor iedereen, dus zoeken we even de plaatselijke winkel op. Alles is hier dubbel zo duur, als in de stad doordat de goederen naar hier verplaatst moeten worden. Daarna trekken we naar de rivier, om ons te verfrissen. Al snel zijn we uit het water door een regenbui. We schuilen eerst even in een hut. We wagen ons naar huis. We rusten even uit en bereiden ons voor op morgen. Work hard, play hard. We spelen deze week de mol! Elke dag een spel, vragenlijst en een eliminatie. Als avondeten krijgen we rijst, gerookt vlees en appelmoes. Na het eten maak ik nog even een kleine wandeling. Onderweg maak ik een praatje met een politieman. Daarna babbelen we ook nog met Donovan een man die ook verblijft in het guesthouse. Hij probeert de waterleiding in orde te krijgen. De mensen hier leven al 2 maanden zonder water. Ze vangen regenwater op. We spoelen de wc door met een emmer water. Ik vind het een unieke ervaring.
Ook op woensdag hebben Sam en ik weer veel tijd gekregen om activiteiten uit te proberen. Het taalspel was een schot in de roos . De kinderen moesten eerst met een kleurendobbelsteen rollen en vertellen welke kleur er op kwam. Dan moesten ze onder een tafel kruipen. Als laatste kwamen ze aan het krijtbord waar er allemaal klanken stonden. Daar moesten de kinderen de geschreven klank aanduiden die ik zei. Hieruit merkten we dat ze de kleuren oranje en paars nog niet kennen. Rood, groen, blauw en geel wel. De meeste kinderen kennen de klanken, enkele twijfelen nog vaak. De mentor vond dit een heel leuk spel! Ze laat ons weten dat ze dit in de toekomst zeker zal inzetten. Leuk om te horen dat we hun nieuwe ideeën kunnen geven.
In deze klas mogen de kinderen spelen in de hoeken. Ook hier is de rekenhoek niet populair, deze wordt niet gebruikt. In deze klas is er ook een winkelhoek aanwezig, deze werd ook niet gebruikt.
Alsof de mensen hier mijn blog kunnen volgen. De waterleiding is gerepareerd! We hebben kunnen douchen! Wanneer ik onderweg was naar het water. Zag ik een kleine slang brrr blijkbaar zitten er hier veel slangen!
Midden in de week komt er een groep brandweer mannen en 2 vrouwen. We leren ze al snel kennen. Ik krijg energie van de lokale bevolking te leren kennen. Ze geven ons nog enkele tips om Suriname beter te leren kennen. ‘s Avonds houden we een BBQ met de man die we leerde kennen. Zijn vrouw, maakte een salade. Wij zorgden voor de drank. Het was super gezellig en lekker!
De brandweer kwam in de klas op bezoek, ze gaven initiatie in elke klas. We vonden het jammer dat de kinderen hier niet op voorbereid waren. Er was ook geen vervolgactiviteit aan gekoppeld. Gelukkig kon de brandweerman het goed overbrengen naar de kinderen. Hij maakte er een soort van toneeltje van. Vandaag kregen ze ook hun klasfoto’s en medicatie mee naar huis. De kinderen worden in januari gescreend in de polikliniek. De medicatie is een wormenkuur, of ze die medicatie ook effectief innemen dat weet ik niet.
Na school mogen we meerijden met de brandweercrew en hun bus. Ze houden een fotoshoot voor hun kalender aan het bekende stuwmeer. Aan het stuwmeer is er een dam met sluizen. Hier wordt de energie uit Suriname geproduceerd. De mensen in Brokopondo leven ondertussen al twee maanden zonder stromend water uit de kraan. Ze vangen regenwater op, zo spoelen ze de toiletten door. Ze gaan zich wassen aan de Suriname rivier.
We spelen de finale van de mol. De mol wordt ontmaskerd, het was Fleur! Ik heb gestreden voor de winst en jawel het is me gelukt joepie! Daarna werden we nog uitgenodigd op de bbq van de brandweer. Lekker en gezellig! We spreken af om nog eens samen te komen op een later moment.
De laatste dag van de week mogen we de hele dag de klas overnemen. We beginnen de dag met een goeiemorgenliedje. Daarna worden de standaards elke ochtend herhaald (vormen, klanken, kleuren, tellen tot 5). We vertellen het verhaal opnieuw, we brengen een nieuw versje over planten aan. We herhalen het aangeleerde liedje. Spelen nog enkele spelletjes. Geven een lesje rekenen over de cijfers en tellen. Na een week kennen we de namen al goed. We zouden graag nog een weekje langer blijven en we krijgen ook van de leerkrachten en het schoolhoofd te horen dat ze graag zouden hebben dat we nog wat langer zouden blijven.
Als ik denk over terugkeren naar de stad zit ik met een dubbel gevoel. Langs de ene kant wil ik graag terug omdat er meer te doen valt. Ik wil de kinderen uit de klas terugzien. Langs de andere kant heb ik het moeilijk met de drukte van de stad.
Nu even bekomen van deze prachtige week en maandag gaan we er terug tegenaan!
Groetjes!
- Lore
Reacties
Een reactie posten