Belgische dag en Paasbrunch

Net voor de vakantie houden we onze Belgische dag. Na de gezamelijke ochtendzegengroet met palmtakken voor Palmzondag, starten we de dag met ochtendgymnastiek op Belgische liedjes: Waterval van K3, Ochtendgym van Samson & Marie en De kabouterdans. Geweldig om te zien hoe we elke kleuter aan het dansen krijgen. We zien veel lachende gezichten, ons hart smelt ervan! 

Daarna worden de kinderen van juf Farah haar klas verdeelt over onze drie klassen. We keren elk naar onze klas om enkele activiteiten te doen. Ik start met een prentenboek over Rikki en zijn vriendjes van Guido van Genechten. Het gaat over een multiculturele samenleving maar zeer toegankelijk voor kinderen doordat het over vriendjes gaat. Ik vind dit prentenboek goed aansluiten bij Suriname zelf. De kinderen leren er over de verschillende bevolkingsgroepen en hoe je de mensen kan herkennen. In dit boek wordt het weergegeven met verschillend gekleurde konijnen. De kinderen letten goed op en kunnen zich inleven in het verhaal. Ze vertellen over hun vriendjes en wat zij spelen. 

Omdat het al bijna pauze is besluit ik een bewegingstussendoortje te houden. We dansen op hoofd schouders knie en teen. Daarna haal ik aan dat er verschillende talen worden gesproken in België. Ik vergelijk het met Suriname. In het binnenland spreken ze Saramacaans, sommige mensen in Suriname kunnen Chinees, etc. Een jongen vertelt dat hij Chinees kan spreken. Eerst geloof ik het niet, maar na enkele zinnen in het Chinees met vertaling sta ik versteld! Ik vertel dat er in België ook Frans wordt gesproken. We dansen en zingen op Tête épaules genoux et pieds. De kinderen doen terug enthousiast mee en zijn blij dat ze mogen dansen. 

Tijdens de pauze laten we de kinderen van onze Belgische chocolade proeven. Na de pauze haal ik de seizoenen in België aan. Ik vertel dat er in de winter sneeuw kan vallen en dat het er heel koud kan zijn. Om dit te ondersteunen leer ik de kinderen het liedje "Winter Bibber". Ik merk dat het lied makkelijk blijft hangen en dat de kinderen goed doorhebben wat winter betekent. Daarna gaan we verder met manneke pis. Ik vraag aan de kinderen wat ze zien. Een kindje zonder kleren, we geven manneke pis kleren voor elk seizoen. Leuk spelletje met veel nieuwe woordenschat voor de kinderen: sjaal, muts, handschoenen. 




Als laatste maak ik kronen met de kinderen. Ik vertel over de koning van België, dit is wat moeilijker voor de kinderen. Toch hebben ze veel plezier in het maken van hun eigen kroon. Zo trots dat ze zijn als ze het resultaat op hun hoofd kunnen zetten! Nog even wat foto's nemen van de koningen en koninginnen en zo snel al was de dag gedaan! 





Dinsdag met de paasbrunch is er school van 8u-10u. De kinderen brachten elk iets mee naar school om samen te eten. Er zijn bitterballen, kroketten, saté's, vleesbroodjes, cakes, chips, popcorn,... Heel wat! De kinderen krijgen ook hun paasmandje met enkele paaseitjes mee naar huis. Niet enkel de kinderen gaan met heel wat naar huis. Wij geven elk onze cadeautjes aan onze mentoren. Ieder op zijn eigen manier. Ons werk en onze inzet wordt hard geapprecieerd! We krijgen elke een zak met een souvenir van Suriname. We krijgen een handdoek met het wapenschild van Suriname op. Onze laatste groet wordt toch wat emotioneel! Wat zullen we ze missen! 

Wijdenboschschool u was geweldig! Blij dat we zoveel ervaringen hebben kunnen opdoen. Blij dat we hebben leren van de Surinaamse werking, maar ook blij dat wij hun ook tips hebben kunnen bijbrengen. Ik kijk met blijdschap terug op de tien weken stage! 

En dan nu vakantie! 
Tot snel <3


Reacties

Populaire posts van deze blog

BROKOPONDO, WAT EEN BELEVENIS! -Sam

Feest op school!

Een blij ei, Pasen komt er aan! -Sam