De laatste weken stage

We starten de week met een gezamenlijke ochtendzegengroet. De school bereidt zich voor op Pasen. Ze zingen lijdensliederen. Juf Yasintha praat ook over haar leven. Er zijn veel overstromingen in haar dorp. Ze vertelt dat enkel haar huis gespaard gebleven is en dat dankzij het vele bidden. God heeft ervoor gezorgd dat haar huis gespaard gebleven is. Een beetje later kom ik te weten dat de moeder van een jongen uit mijn klas in de gevangenis zit. Ze is opgepakt omdat ze drugs verhandelde. Doorheen de week merk ik dat de kleuter zich anders gedraagt. Hij zoekt meer fysiek contact op bij de juffen. Ik vind hem ook wat kalmer.

Ook deze week wordt er rond thema wonen gewerkt. Elk thema wordt 3 weken aangehouden.  De kinderen leren de woorden woonkamer (voorzaal) en keuken tijdens het leergesprek. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een praatplaat. 

Tijdens arbeid naar keuze kunnen de kinderen huizen maken met steekparels. Dit gaat moeilijk omdat ze geen voorbeeld hebben. Weetje: Over heel Suriname worden dezelfde werkboeken en materialen gebruikt. Soms merk ik dat er een beetje ruimte is voor de leerkrachten. Bijvoorbeeld een nieuw liedje, dat ze gevonden hebben op YouTube.

Bij de werkjes wordt er een huis getamponeerd. De kinderen steken hun vinger in de verf en zetten allemaal stippen naast elkaar op de tekening van het huis. De andere kinderen vouwen een huis. Vouwen gaat moeilijk, ze vouwen scheef. In hun rekenschrift moeten de kinderen telkens 4 tekeningetjes kleuren. De kinderen tellen niet goed, het neemt veel tijd om alles in te kleuren. Als voorbereiding hierop, worden er eerst telkens 4 blokjes uit de doos gehaald door verschillende kinderen. Veel kinderen blijven maar blokjes nemen en tellen niet goed. Ik leer de kinderen een nieuw lied over een hamer. Ik breng een echte hamer mee in de klas. Na het leren van het lied, begeleiden de kinderen het lied met muziekinstrumenten. Ze vinden het heel leuk en zeuren als ze niet allemaal aan de beurt kunnen komen. 

Ik merkt dat het echt een meerwaarde is om een lange periode in dezelfde klas te staan. Je leert de kinderen veel beter kennen. Ze geven je liefde en waarderen je als juf. Het afscheid komt in zicht en het wordt een zwaar afscheid naar mijn gevoel. 

Sam en ik maken weer een poppenkast, de kinderen vinden dit geweldig! Ze vinden het grappig en doen goed mee, ze tonen veel interactie. Er is natuurlijk geen uitgebreid aanbod aan poppenkastpoppen. Als oplossing hierop gebruiken we knuffels, tekeningen, materialen en stokpoppen. 

Na de pauze gaan we op exploratietocht. We lopen over straat en bekijken de verschillende huizen. De kinderen hebben dit sinds twee jaar niet meer gedaan door de coronamaatregelen. Zowel de juffen als de kinderen zijn enthousiast. We zien dievenijzers, antennes, brievenbussen, daken, ramen, deuren, hekken,.... Dit is de ideale herhaling en verrijking voor de kinderen. 



Opvallend: Juf Wilma koopt een ijsje voor Natan. Niet omdat hij het niet kan betalen, maar eerder omdat hij een flinke leerling is. 

We krijgen elk een manja (mango) mee naar huis. Ze zijn op het schoolerf gevallen uit de manjaboom. Heel lekker! 

De laatste werkweek gaat in, deze week wordt er rond thema Pasen gewerkt. Je merkt dat hier de insteek vanuit de verrijzenis van Jezus komt. Ze kennen hier ook een paashaas, maar weken op voorhand wordt er over Jezus gesproken. De lijdensweg wordt vertelt met de nodige bloederige en angstige details. Ik zie de kinderen aandachtig luisteren, ik vraag me toch af hoe het bij hun binnenkomt. Ik denk dat enkele kinderen angstig zijn. 



Op zaterdag doe ik weer vrijwilligerswerk bij Kinderhuis Samuel. Deze keer zijn we met 3 studenten en 3 kinderen. Bij het binnenkomen roepen ze onze namen al! Voor ons was het 3 weken geleden, dus moesten we even denken over de namen van de kinderen. We beginnen meteen met de huiswerkbegeleiding. Ik help Joel met zijn rekenen, meerbepaald zijn staartdelingen. Gelukkig studeert Fleur voor lager onderwijs, want onze methode zit ver. Hier in Suriname doen ze het ook op een andere manier. Je merkt dat de motivatie bij hem ver te zoeken is. Hij doet niet graag dictee en rekenen. Hij tekent wel heel graag en heel mooi! Daarna spelen we een spel, al snel blijkt dat de kinderen niet goed opletten tijdens de speluitleg. Hierdoor zijn ze niet gemotiveerd voor het spel. We kunnen enkele spelletjes van ons groter spel spelen. Uiteindelijk beslissen we naar de kinderen te luisteren en kijken we wat ze willen doen. We gaan naar de speelkamer, daar zie je veel speelgoed uit Nederland. Er wordt gedanst, gezongen, poppenkast gespeeld, prentenboeken voorgelezen etc. Wanneer we afscheid nemen, is het afscheid nemen voor altijd. Ik probeer er niet teveel over na te denken, maar beloof wel mijn kleurboek mee te geven aan de studenten die volgende week gaan. Ik ga er een boodschap inschrijven, zo oefenen ze nog eens met lezen ;) 

Onze laatste volledige week stage gaat van start. Ik start de week alleen in de klas. Wilma meldt zich zondag al ziek. Ik vind het jammer dat ze er niet is, want mijn ouders kwamen vandaag eens langs om kennis te maken. Mijn mama is ook kleuterjuf in België en is dus ook heel benieuwd hoe het hieraan toe gaat. Door de hevige regen zijn er slechts 3 kinderen uit mijn klas. Een andere juf is ook afwezig waardoor ik toch aan 8 kinderen in totaal kom. Flexibel zijn is de boodschap! Deze week wordt er rond thema Pasen gewerkt en wordt er aan het paasmandje gewerkt. Ik liet alvast een paashaas prikken door de 3 aanwezige kinderen. Ik gaf ook een les over wat je moet doen als je niest en ik vertelde een verhaal over de paashaas.



De kinderen mogen een tekening van de paashaas inkleuren. De kinderen kunnen tussen de lijntjes kleuren maar kiezen ook willekeurige kleuren. De tekening wordt niet realistisch ingekleurd, maar deze keer is het geen probleem. Daarnaast moeten ze ook een paashaas uitprikken voor hun paasmandje, dit is het enige wat ze zelf aan hun mandje doen. De andere handelingen worden door de juf gedaan. 

Donderdag ochtend kreeg ik opeens 5 extra kinderen uit een andere klas in mijn klas. Mijn mentor was ook ineens verdwenen. Blijkbaar was er een vergadering met de leerkrachten. Ik vind het jammer dat er niet naar mij gecommuniceerd wordt. Op het moment zelf verzin ik wat activiteiten, ik begin met het voorlezen van een verhaal. Daarna laat ik de kinderen een paasei op papier versieren. Hieruit komen enkele hele mooie resultaten. Als laatste leer ik het liedje van de paashaas ook aan de nieuwe kinderen in de klas. 

Donderdag avond hebben we mijn ouders en mijn broer uitgenodigd om lasagne te eten. Het was gezellig! 



De laatste dag van de week is het weer tijd voor poppenkast. Ook hierbij komen de kinderen van juf Farah haar klas meekijken. Het is fijner om poppenkast te geven aan een grotere groep kinderen. Hierdoor zijn ze nog enthousiaster! 

Volgende week maandag organiseren we onze Belgische dag en dinsdag is het Paasbrunch. Om te weten wat we op deze speciale dagen gaan doen, moet je zeker onze blog in het oog houden ;) 

Groetjes en een fijn weekend! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

BROKOPONDO, WAT EEN BELEVENIS! -Sam

Feest op school!

Een blij ei, Pasen komt er aan! -Sam