Alle ogen op observatie

 

Eindelijk is het dan zover! Onze eerste stagedagen, de wekker gaat om 6u in de ochtend. Om 7u30 worden we op school verwacht en om 7u45, rinkelt er een leerling met de bel. De leerkrachten en kinderen dragen een uniform. Jongens dragen een gele T-shirt, meisjes een roze. Een klas telt ongeveer een tiental leerlingen (dit is door de coronapandemie, in normale omstandigheden telt een klas ongeveer 20 leerlingen), elk hebben ze hun eigen plaats aan hun bank net zoals de leerkrachten. De dag wordt gestart met de ochtendzegengroet, hierbij zingen de kinderen een half uur liederen om de heer God te prijzen. Echt een andere manier om de dag te starten dan in België. De kinderen en leerkrachten geloven hier sterk in en halen hier kracht uit. Heel mooi om te zien!

Vanaf de kleuterklas wordt er al sterk ingezet op taallessen. De lessen gebeuren heel schools: leerkracht vooraan aan het bord, leerkracht zegt voor en de kinderen herhalen. Er wordt hier ook aan hoekenwerk gedaan, maar dit verloopt helemaal anders. De kinderen mogen zelf niet kiezen welk werkje of spel ze willen doen. In het hoekenwerk zien we weinig materialen, omdat alle materialen gekregen of geschonken zijn. Er wordt veel met werkblaadjes gewerkt, vaak toont de leerkracht eerst een voorbeeld. Een tekening wordt realistisch ingekleurd, ook hierbij is er een voorbeeld. De kinderen hebben weinig ruimte voor eigen inbreng. De tekeningen en werkjes lijken fel op elkaar. De leerkrachten volgen hier heel ook heel sterk de handleiding. In de handleiding staan net zoals bij ons ook altijd de doelen. Ook wordt er gewerkt met de verschillende vakken: taal, muziek, beeld, beweging,... . Wat vooral opvalt is dat het lestempo hier veel trager dan in België is. Er is weinig tijdsdruk en één les neemt veel tijd in beslag. Zoals de Surinamers het zouden zeggen: "No Spang" (=maak je niet druk). 

Van 9u45 tot 10u45 is het pauze voor de klassen. Ook dit verloopt totaal anders. In plaats van een tienuurtje, ontbijten de leerlingen op school. In de brooddozen zie je veel sandwiches met chocopasta of pindakaas. Drankjes zijn vaak zoet of zuur, ze komen uit de supermarkt. Bij Luna op school kunnen de kinderen tijdens de pauze zelfs ijsjes en chips kopen. De kinderen hier eten echt heel ongezond. De kinderen spelen tijdens de speeltijd niet buiten op de speelplaats, maar blijven in de klas zitten. Net zoals de leerkrachten, zij blijven voornamelijk ook in hun eigen klas bij de kinderen. Af en toe gaan ze een praatje slaan met de andere leerkrachten.

Aan het einde van de dag om 12u zie je veel oudere broers of zussen de leerlingen ophalen aan de schoolpoort. De meeste mensen komen te voet (met een paraplu voor de zon). Op de middag is het heel warm en schijnt de zon fel. Dit is de reden waarom de scholen op de middag sluiten. Iedereen keert naar huis voor de siësta. Wij beginnen nu aan de was en de plas. 

Vele kussen en knuffels! 

Stay safe! 









 

Reacties

Populaire posts van deze blog

BROKOPONDO, WAT EEN BELEVENIS! -Sam

Lore haar derde week op stage

Feest op school!