Alle ogen op observatie
Eindelijk is het dan zover! Onze eerste stagedagen, de
wekker gaat om 6u in de ochtend. Om 7u30 worden we op school verwacht en om
7u45, rinkelt er een leerling met de bel. De leerkrachten en kinderen dragen
een uniform. Jongens dragen een gele T-shirt, meisjes een roze. Een klas telt
ongeveer een tiental leerlingen (dit is door de coronapandemie, in normale
omstandigheden telt een klas ongeveer 20 leerlingen), elk hebben ze hun eigen
plaats aan hun bank net zoals de leerkrachten. De dag wordt gestart met de
ochtendzegengroet, hierbij zingen de kinderen een half uur liederen om de heer
God te prijzen. Echt een andere manier om de dag te starten dan in België. De
kinderen en leerkrachten geloven hier sterk in en halen hier kracht uit. Heel
mooi om te zien!
Vanaf de kleuterklas wordt er al sterk ingezet op taallessen.
De lessen gebeuren heel schools: leerkracht vooraan aan het bord, leerkracht
zegt voor en de kinderen herhalen. Er wordt hier ook aan hoekenwerk gedaan, maar
dit verloopt helemaal anders. De kinderen mogen zelf niet kiezen welk werkje of
spel ze willen doen. In het hoekenwerk zien we weinig materialen, omdat alle materialen gekregen of geschonken zijn. Er wordt veel met werkblaadjes gewerkt,
vaak toont de leerkracht eerst een voorbeeld. Een tekening wordt realistisch
ingekleurd, ook hierbij is er een voorbeeld. De kinderen hebben weinig ruimte
voor eigen inbreng. De tekeningen en werkjes lijken fel op elkaar. De leerkrachten volgen hier heel ook heel sterk de handleiding. In de handleiding staan net zoals bij ons ook altijd de doelen. Ook wordt er gewerkt met de verschillende vakken: taal, muziek, beeld, beweging,... . Wat vooral opvalt is dat het lestempo hier veel trager dan in België is. Er is weinig tijdsdruk en één les neemt veel tijd in beslag. Zoals de Surinamers het zouden zeggen: "No Spang" (=maak je niet druk).
Van 9u45 tot 10u45 is het pauze voor de klassen. Ook dit
verloopt totaal anders. In plaats van een tienuurtje, ontbijten de leerlingen
op school. In de brooddozen zie je veel sandwiches met chocopasta of pindakaas.
Drankjes zijn vaak zoet of zuur, ze komen uit de supermarkt. Bij Luna op school kunnen de kinderen tijdens de pauze zelfs ijsjes en chips kopen. De kinderen hier eten echt heel ongezond. De kinderen spelen
tijdens de speeltijd niet buiten op de speelplaats, maar blijven in de klas
zitten. Net zoals de leerkrachten, zij blijven voornamelijk ook in hun eigen
klas bij de kinderen. Af en toe gaan ze een praatje slaan met de andere
leerkrachten.
Aan het einde van de dag om 12u zie je veel oudere broers of
zussen de leerlingen ophalen aan de schoolpoort. De meeste mensen komen te voet
(met een paraplu voor de zon). Op de middag is het heel warm en schijnt de zon
fel. Dit is de reden waarom de scholen op de middag sluiten. Iedereen keert
naar huis voor de siësta. Wij beginnen nu aan de was en de plas.
Vele kussen en knuffels!
Stay safe!
Reacties
Een reactie posten