Een dag in de klas van juf Lisette en juf Luna
Ik loop nu al bijna 2 weken stage in de Renckewitzschool. Ondertussen ken ik zowel de juf, als de kinderen uit de klas al heel goed. Op mijn stageschool zijn er 2 kleuterklassen: een kleuterklas A en kleuterklas B. Ik loop momenteel stage in kleuterklas B. In klas A zitten 24 kinderen. In klas B zitten maar 15 kinderen. Ik loop stage bij juf Lisette. Het is een hele lieve en grappige juf. Het onderwijs hier is helemaal anders. Een dag hier zit er helemaal anders uit. Ik neem jullie een dag mee in de klas.
Hoe zit de klas eruit?
De kinderen hier hebben allemaal een eigen bank en zitten in eilandvorm. De klas is heel sober aangekleed. De juffen maken alles zelf. De klas heeft ook een aantal hoeken: de leeshoek, de rekenhoek, poppenhoek en keukenhoek. In de hoeken ligt heel weinig materiaal. Al het materiaal is tweedehands. Vooraan hangt er een bord omhoog, hier schrijft de juf vaak op.
De kinderen komen toe
De school begint om 7u45. De kinderen worden gebracht met de auto of komen met de schoolbus. Wanneer de kinderen toekomen op school gaan ze meteen naar de klas. Er wordt niet meer gespeeld op de speelplaats. De kinderen wachten braaf op hun bank af tot de les begint. Ze hebben geen onthaalkring zoals in België.
De morgenzegen
Elke dag wordt er een morgenzegen gehouden. Dit is wat je bij ons 'het onthaal' zou noemen. De kinderen groeten elkaar en zingen liedjes. Enkele kinderen van het lager hijsen de vlag, die in het midden van de speelplaats staat. De liedjes die de kinderen zingen gaan vooral over God. De kinderen zingen in het Nederlands, Engels en Surinaams. Zowel de juffen als de kinderen zijn hier heel gelovig. Er wordt heel veel aandacht besteed aan het Christelijke geloof. Aan het einde van de morgenzegen zeggen de kinderen ook een gebed op. Niet alleen tijdens de morgenzegen, maar ook de rest van de dag wordt er gebeden.
We spelen een kringspel
Het algemeen thema van de week is 'voeding'. Ik heb besloten om een week rond het prentenboek 'Rupsje nooitgenoeg' te werken. Ik heb het boek meegenomen uit België omdat ik het gewoon zo'n mooi boek vind. Ik wil het graag schenken aan juf Lisette op het einde van mijn stage, want zij vind het ook een prachtig boek.
Ik had het boek al op maandag voorgelezen. Vandaag spelen we een spelletje om de woordenschat van het verhaal te oefenen. Ik had dingen uit het verhaal getekend. Ik liet de kinderen de dingen eerst benoemen. Nadien mochten ze hun ogen sluiten en moesten ze raden wat er weg was. Echt een heel leuk spel om het visueel geheugen te trainen. Dit was een groot succes!
Rekenles
Vandaag geef ik de kinderen een lesje geven rond 'erbij' en 'eraf'. Ik heb eerst de oefening met blokken uitgelegd. Daarna tekende ik een aantal bollen op het bord en zei een getal, zij moesten dan zeggen hoeveel bollen erbij of eraf moesten. Ik heb het in stapjes uitgelegd, zodat alle kinderen het goed begrepen. Dat was een succes, want zelf de kinderen die het verbaal moeilijker hebben, waren er mee weg. Nadien maakten we de oefeningen in het werkboek.
Wat heel anders is dan in België is dat de kinderen echt al reken en taalles hebben. Ze hebben ook reken en- taalschriften. Soms denk ik dat ik eerder in een eerste leerjaar sta, dan in een kleuterklas. Maar dat vind ik niet erg wat ik vind dat net de leukste leeftijd. Ik ben heel blij dat ik dus hier zes weken stage mag doen.
Pauze
De schoolbel gaat om 10u. De kinderen eten iets in de klas. Voor ze beginnen doen ze een gebed. Wat het grote verschil is met België is dat de kinderen hier heel ongezond eten. Ze brengen pizza, cupcakes, frisdrank, enz. mee van thuis. Ze kunnen ook ijsjes, popcorn en chips kopen op school. Tijdens de les mogen de kinderen zelfs een lolly of kauwgom in hun mond hebben, heel gek. De kleuters hier hebben geen speeltijd. De juf zegt dat dat komt omdat het gewoon te warm is en de kinderen heel druk zijn.
Knutseltijd!
Na de speeltijd hebben we Rupsje Nooitgenoeg geknutseld. Eerst leerde ik de kinderen de delen van een rups aan. De kinderen mochten lollystokjes groen verven, nadien plakken en de rest van de rups tekenen met wasco. Ze hebben er echt van genoten want het was voor de eerste keer muisstil in de klas. Het eindresultaat:
Een jarige in de klas!
Een jongen in de klas was jarig vandaag. Hij kreeg een kroon. Hij had taart en frisdrank mee. Er werd 'Happy Birthday' gezongen in het Engels en in het Surinaams. Nadien mocht hij het kaarsje uitblazen. De jarige mag het eerste stuk van de taart snijden en opeten. De slagroom van de taart wordt op het gezicht van de jarige gesmeerd. Elk kind kreeg ook cadeautje mee naar huis.
De schoolbel gaat elke dag om 12u, dan is de school uit. De kinderen hebben hier altijd maar een halve dag omdat het in de namiddag te warm is.
Morgen gaan we een versje over Rupsje Nooitgenoeg leren en hebben we muziekles!
Nog enkele leuke weetjes
- De kinderen dragen allemaal een uniform, ook de juffen dragen allemaal hetzelfde uniform
- De kleuters hebben hier geen turnles
- Alle kinderen mogen over naar het eerste leerjaar, er blijven geen kinderen zitten
- De juffen hier durven de kinderen soms weleens te slaan als de kinderen heel stout zijn, dat mag in België echt niet. Mijn juf doet het gelukkig bijna nooit, omdat de kinderen gewoon heel braaf zijn.
- Wanneer het regent, komen veel kinderen niet naar school
Reacties
Een reactie posten