Opstart stage Lore

 

Ondertussen sta ik al bijna twee weken in de klas bij juffrouw Wilma. De eerste week kwamen we vooral observeren in de verschillende klassen. Er zijn vier klassen, we bezochten elke klas een keer en kozen daarna een klas waar we zouden starten met stage lopen. Samen met Indra en Sam maakten we een verdeling, ik start met drie weken bij juffrouw Wilma. Tijdens het observeren merkten we al snel heel wat verschillen. Op vlak van houding, werking, ruimte en materialen. Ik start de stage met een open blik en besef dat ik me aan een andere werking kan verwachten. Ik accepteer hun manier van werken. Doorheen de eerste week merken we dat we een betere band krijgen met de leerkrachten. In het begin waren ze wat gesloten en afwachtend. Nu voelt het al beter aan en kunnen we ook al over privé-zaken praten.

Nu ik enkele lessen en activiteiten heb gegeven, heb ik toch meteen een ander gevoel. Ik raak een beetje in paniek, doordat ik een nieuwe leerkrachtenstijl moet zoeken. Normaal gezien probeer ik te achterhalen waar de kinderen nood aan hebben en laat ik veel ruimte voor inbreng aan hen. Hier bepaalt de juf wat van belang is, de kinderen hun taak is om te luisteren naar de juf en te doen wat ze vraagt. Doen ze dit niet dan worden ze “gestraft”. Bijvoorbeeld bij “arbeid naar keuze” (= vrij spel in de hoeken), zal de juf bepalen waar een kleuter mee speelt. Ik zie hierin vaak stereotiepen in voorkomen, meisjes moeten in de poppenhoek of keukenhoek. De jongens worden vaak bij de blokken of de auto’s geplaatst.



Straffen gebeurt hier niet door slagen of verwonden. Een kind wordt op kant gezet in de klas, of naar een andere klas gebracht. Een andere manier van straffen is met het hoofd op de tafel liggen “leg je over”. De kinderen die niet luisteren of “zich aanstellen”, mogen geen arbeid naar keuze doen.

Ik merk dat de kinderen me enorm hard testen, ze weten dat ik niet zo streng ben als de andere leerkrachten. Ik probeer toch streng te zijn, maar dit is moeilijk omdat ik ook nog zoekende ben naar de afspraken en regels op de school. Toen een jongen zonder reden met zijn vuist op een meisje haar hoofd sloeg zonder reden, stapte ik erop af. Ik maakte me kwaad en vertelde de jongen dat hij het meisje pijn had gedaan, ze was aan het wenen. Ik zette de jongen op kant in de klas, zoals de gewoonte is en vertelde hem dat slagen niet mag. Een beetje later kwam juffrouw Wilma de klas binnen. Ik legde haar uit wat er zich voorgedaan had. Wilma werd boos en vroeg aan het meisje om naar voor te komen bij de jongen. Ze beval haar hetzelfde te doen wat de jongen met haar deed. Het meisje klopte voorzichtig op de jongen zijn hoofd, de andere kinderen keken toe. Volgens Wilma had het meisje niet hard genoeg geslagen, dus moest ze nog een keer slagen. Hierna gingen we verder met het klasgebeuren.



Ik probeer mezelf gerust te stellen door het tijd te geven. Het is normaal dat niet alles van de eerste keer perfect gaat. Zelfs na enkele weken zal het niet perfect lopen. Ik ben nog niet tevreden maar heb wel motivatie om te groeien en mezelf oefenkansen te geven. Ik sprak ook even over mijn gevoel met Wilma. Zij benaderde het positief, ze is tevreden van mijn activiteiten en wilt me ook helpen met groeien. Ik hoop dat ik snel ga wennen aan de andere manier van aanpak en dat ik hier en daar wat zaken vanuit België kan overnemen.

Enkele talenten dat ik hier goed kan inzetten zijn: het zingen, tekenen, duidelijke instructies geven, creatief aan de slag gaan. Er zijn weinig materialen aanwezig op school, de lessen worden zodanig opgebouwd dat er bijna geen materialen nodig zijn. Ik probeer een creatieve manier te vinden om een wat speelsere aanpak aan te nemen. Om te zingen heb je geen materialen nodig, dit wordt al heel regelmatig gedaan. Ik haal plezier uit zingen, dit geeft me energie. Daarnaast is inkt duur, dus wordt er amper geprint. De leerkrachten tekenen zelf decoratie om in de klas te hangen. Als ze iets willen visualiseren is het vaak getekend. Ik kan behoorlijk goed natekenen en dit talent kan ik heel goed gebruiken tijdens de stages. Er wordt hier ook gebruik gemaakt van een krijtbordtekening. Ten laatste merkte ik dat instructies kort en krachtig zijn. De kinderen weten goed wat er van hun verwacht wordt. Ik moet toch nog wat oefenen op korte instructies, maar kan wel goed aangeven wat ik verwacht.

Nu ga ik drie weken aan de slag met thema voeding!

Tot hoors 😊

Reacties

Populaire posts van deze blog

BROKOPONDO, WAT EEN BELEVENIS! -Sam

Feest op school!

Een blij ei, Pasen komt er aan! -Sam