Opstart stage Lore
Ondertussen sta ik al bijna twee weken in de klas bij
juffrouw Wilma. De eerste week kwamen we vooral observeren in de verschillende
klassen. Er zijn vier klassen, we bezochten elke klas een keer en kozen daarna
een klas waar we zouden starten met stage lopen. Samen met Indra en Sam maakten
we een verdeling, ik start met drie weken bij juffrouw Wilma. Tijdens het
obser
Straffen gebeurt hier niet door slagen of verwonden. Een
kind wordt op kant gezet in de klas, of naar een andere klas gebracht. Een
andere manier van straffen is met het hoofd op de tafel liggen “leg je over”. De
kinderen die niet luisteren of “zich aanstellen”, mogen geen arbeid naar keuze
doen.
Ik merk dat de kinderen me enorm hard testen, ze weten dat
ik niet zo streng ben als de andere leerkrachten. Ik probeer toch streng te
zijn, maar dit is moeilijk omdat ik ook nog zoekende ben naar de afspraken en
regels op de school. Toen een jongen zonder reden met zijn vuist op een meisje
haar hoofd sloeg zonder reden, stapte ik erop af. Ik maakte me kwaad en
vertelde de jongen dat hij het meisje pijn had gedaan, ze was aan het wenen. Ik
zette de jongen op kant in de klas, zoals de gewoonte is en vertelde hem dat
slagen niet mag. Een beetje later kwam juffrouw Wilma de klas binnen. Ik legde
haar uit wat er zich voorgedaan had. Wilma werd boos en vroeg aan het meisje om
naar voor te komen bij de jongen. Ze beval haar hetzelfde te doen wat de
jongen met haar deed. Het meisje klopte voorzichtig op de jongen zijn hoofd, de
andere kinderen keken toe. Volgens Wilma had het meisje niet hard genoeg
geslagen, dus moest ze nog een keer slagen. Hierna gingen we verder met het
klasgebeuren.
Ik probeer mezelf gerust te stellen door het tijd te geven.
Het is normaal dat niet alles van de eerste keer perfect gaat. Zelfs na enkele
weken zal het niet perfect lopen. Ik ben nog niet tevreden maar heb wel
motivatie om te groeien en mezelf oefenkansen te geven. Ik sprak ook even over
mijn gevoel met Wilma. Zij benaderde het positief, ze is tevreden van mijn
activiteiten en wilt me ook helpen met groeien. Ik hoop dat ik snel ga wennen
aan de andere manier van aanpak en dat ik hier en daar wat zaken vanuit België
kan overnemen.
Enkele talenten dat ik hier goed kan inzetten zijn: het
zingen, tekenen, duidelijke instructies geven, creatief aan de slag gaan. Er
zijn weinig materialen aanwezig op school, de lessen worden zodanig opgebouwd
dat er bijna geen materialen nodig zijn. Ik probeer een creatieve manier te
vinden om een wat speelsere aanpak aan te nemen. Om te zingen heb je geen
materialen nodig, dit wordt al heel regelmatig gedaan. Ik haal plezier uit
zingen, dit geeft me energie. Daarnaast is inkt duur, dus wordt er amper
geprint. De leerkrachten tekenen zelf decoratie om in de klas te hangen. Als ze
iets willen visualiseren is het vaak getekend. Ik kan behoorlijk goed natekenen
en dit talent kan ik heel goed gebruiken tijdens de stages. Er wordt hier ook
gebruik gemaakt van een krijtbordtekening. Ten laatste merkte ik dat
instructies kort en krachtig zijn. De kinderen weten goed wat er van hun
verwacht wordt. Ik moet toch nog wat oefenen op korte instructies, maar kan wel
goed aangeven wat ik verwacht.
Nu ga ik drie weken aan de slag met thema voeding!
Tot hoors 😊
Reacties
Een reactie posten